ال جی وی 30 اس ThinQ رونمایی شد؛ اولین گوشی ال‌جی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی

ال‌جی نسخه‌ی به‌روزشده‌ی گوشی ال‌جی وی ۳۰ با نام وی ۳۰ اس تین‌کیو را در MWC 2018، رونمایی کرد که اولین گوشی‌ هوشمند این کمپانی با بهره‌گیری از هوش مصنوعی است.

 
 
ال‌جی در کنگره‌ی جهانی موبایل ۲۰۱۸ (MWC) در بارسلون اسپانیا از نسخه‌ی به‌روزشده‌ی وی ۳۰، پرچم‌دار فعلی خود با نام وی ۳۰ اس تین‌کیو (V30S ThinQ) رونمایی کرد. وی ۳۰ اس تین‌کیو را باید اولین گوشی‌ هوشمند کمپانی کره‌ای ال‌جی خواند که از وجود هوش مصنوعی بهره می‌برد و بنابر ادعای ال‌جی، می‌تواند تجربه‌ی کاربری بهتری در مقایسه با نسخه‌های پیشین در اختیار کاربران قرار دهد.

همان‌طور که از نام این گوشی برمی‌آید، وی ۳۰ اس تین‌کیو تفاوت قابل ملاحظه‌ای با وی ۳۰، پرچم‌دار نسل پیشین خود ندارد. در عوض، ال‌جی سخت‌افزار داخلی این گوشی را ارتقاء داده و قابلیت‌های جدیدی با تأکید بر هوش مصنوعی با نام هوش مصنوعی تصویری (Vision AI) و هوش مصنوعی صوتی (Voice AI) درون آن قرار داده است.

ال‌جی امسال قصد دارد از چرخه‌ی زمانی خود در عرضه‌ی گوشی‌های پرچم‌دارش فاصله بگیرد و مدل‌های فعلی را برای مدت بیشتری حفظ کند. در واقع، پرچم‌دار بعدی آن‌ها که جانشین جی ۶خواهد شد، با اسم رمز جودی (Judy) در دست توسعه است؛ اما رونمایی از آن در کنگره‌ی جهانی موبایل اتفاق نخواهد افتاد. در عوض ال‌جی تمرکز خود را بر مدل‌های مختلف با ظاهر و کارکرد یکسان قرار می‌دهد و تنها برخی از ویژگی‌های کاربردی ‌آن‌ها را ارتقاء خواهد داد. وی ۳۰ اس تین‌کیو اولین نمونه از این راهبرد جدید محسوب می‌شود.

تغییرات سخت‌افزاری

هنگامی که ال‌جی در نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ از وی ۳۰ رونمایی کرد، آن را سبک‌ترین گوشی‌ هوشمند ۶ اینچی و بزرگ‌تر نامید. اکنون این شرکت باز هم مدعی است که وی ۳۰ اس تین‌کیو همچنان نازک‌ترین و سبک‌ترین گوشی در بین گوشی‌های هوشمند ۶ اینچی یا بزرگ‌تر است.

طرفداران پرچم‌دار ال‌جی قطعا از مشاهده‌ی بهبودهای سخت‌افزاری خشنود خواهند شد. میزان حافظه‌ی رم گوشی جدید ال‌جی اکنون از ۴ به ۶ گیگابایت افزایش یافته است. با این حال، همچنان دو مدل مختلف با حافظه‌ی ذخیره‌سازی متفاوت موجود خواهد بود. ظرفیت ذخیره‌سازی نیز به دو برابر ارتقاء یافته است. وی ۳۰‌ اس تین‌کیو مجهز به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی است و وی ۳۰ اس پلاس تین‌کیو از ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بهره می‌برد و البته همچنان افزایش آن از طریق شکاف کارت حافظه‌ی میکرواس‌دی امکان‌پذیر خواهد بود.

مشخصات فنی رسمی این گوشی به شرح زیر است:

مشخصات/گوشیال‌جی وی ۳۰ اس تین‌کیو
تراشهپلتفرم موبایل اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام
نمایشگر ۶ اینچ ۱۸:۹ با وضوح تصویر +QuadHD، پنل اولد فول‌ویژن (۱۴۴۰ × ۲۸۸۰ پیکسل با تراکم ۵۳۸ پیکسل در هر اینچ)
حافظه۶ گیگابایت رم، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی، قابل افزایش با میکرواس‌دی تا ۲ ترابایت
دوربین‌های اصلی۱۶ مگاپیکسل با زاویه‌ی استاندارد ۷۱ درجه (f/1.6). ۱۳ مگاپیکسل با زاویه‌ی عریض ۱۲۰ درجه (f/1.9)
دوربین جلو۵ مگاپیکسل با زاویه‌ی عریض ۹۰ درجه (f/2.2)
امکانات هوش مصنوعیدوربین هوش مصنوعی (AI Cam)، QVoice، کیولنز، حالت روشن (اBright Mode)،اAl Haptic، گوگل اسیستنت
باتری۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت
سیستم عاملاندروید ۸.۰ اوریو
ابعاد۷.۳ × ۷۵.۴ × ۱۵۱.۷ میلی‌متر
وزن۱۵۸ گرم
شبکهاتصال نسل چهارم موبایل (LTE-A) ۴ باند CA
اتصالاتوای‌فای 802.11 a,b, g, n, ac، بلوتوث ۵ BLE. ان‌اف‌سی، یواس‌بی نوع سی ۲.۰ (سازگار با نسخه‌ی ۳.۱)
رنگ‌هاآبی مراکشی (وی ۳۰ اس تین‌کیو) یا خاکستری پلاتینی (وی ۳۰ اس پلاس تین‌کیو)
دیگر مشخصاتمبدل دیجیتال به آنالوگ های‌فای چهارگانه‌ی ۳۲ بیتی، HDR10، گوگل دی‌دریم، رابط کاربری +UX 6.0

این گوشی درست همانند نسل پیشین خود، دارای تأییدیه‌ی IP68 (مقاوم در برابر آب و گردوغبار) و استاندارد نظامی MIL-STD 810G است و از قابلیت تشخیص صوتی، تشخیص چهره و حسگر اثر انگشت بهره می‌گیرد. فناوری شارژ سریع کوالکام نسخه‌ی ۳.۰ و شارژ بی‌سیم از دیگر مشخصات فنی پرچم‌دار جدید ال‌جی هستند.

هوش مصنوعی صوتی و تصویری (Vision AI and Voice AI)

تین‌کیو، برند ال‌جی برای لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی مصرفی و سرویس‌هایی است که مجهز به هوش مصنوعی هستند. وی ۳۰ اس تین‌کیو، نخستین دستگاه موبایل ال‌جی با برند تین‌کیو است که استاندارد لازم را برای برنامه‌های هوش مصنوعی این شرکت در گوشی‌های هوشمند معین خواهد کرد. به‌طور خلاصه، هوش مصنوعی تصویری به معنی دوربین هوشمندتر و هوش مصنوعی صوتی به مفهوم فرمان‌های صوتی بیشتر است.

هوش مصنوعی تصویری می‌تواند در سه ویژگی مخصوص دوربین شامل دوربین هوش مصنوعی، کیو‌لنز و حالت روشن قرار بگیرد:

  • دوربین هوش مصنوعی (AI CAM) اشیاء درون یک قاب را تجزیه و تحلیل می‌کند و از بین ۸ حالت عکاسی مختلف از جمله پرتره، غذا، منظره، شهر، گل، طلوع و غروب خورشید یکی را پیشنهاد می‌دهد. هر حالت با در نظر گرفتن عواملی نظیر زاویه‌ی دید، رنگ، بازتابش، نورپردازی و سطح اشباع، خصوصیات شیء را بهبود می‌دهد.
  • کیولنز با بهره‌گیری از تشخیص تصویر، کدهای QR را اسکن و اطلاعات خرید را دریافت یا نشانه‌های موجود در صحنه را توصیف می‌کند. با کیولنز می‌توان به انجام یک جستجوی تصویری پرداخت و تصاویر یکسان یا مشابه از غذا، مد یا افراد معروف را پیدا کرد یا اطلاعات جزئی از مناظر نظیر ساختمان‌ها و مجسمه‌ها به‌ دست آورد.
  • حالت روشن (Bright Mode) در عکس‌برداری در شرایط نوری ضعیف به‌کار می‌آید. به‌جای سنجش تنها نور محیط همانند اغلب دوربین‌ها گوشی‌های هوشمند، این ویژگی مبتنی بر هوش مصنوعی از الگوریتم استفاده می‌کند که تصاویری تا دو برابر روشن‌تر، فاقد نویز و با ظاهر بسیار بهتر خلق کند.

در عین حال، هوش مصنوعی صوتی نیز از ابزاری به نام Qvoice تشکیل شده که شامل بیش از ۵۰ عملکرد از جمله ۳۲ فرمان اختصاصی ال‌جی است. این قابلیت در ترکیب با گوگل اسیستنت عمل می‌کند تا بدون نیاز به لمس منو‌های مختلف بتوان به گزینه‌های محبوب گوشی هوشمند دسترسی پیدا کرد. ال‌جی از چندی پیش مشغول تقویت گوگل اسیستنت بوده است و هوش مصنوعی صوتی در وی ۳۰ اس تین‌کو، ماحصل اقدامات این شرکت محسوب می‌شود.

هرچند این قابلیت‌های هوش مصنوعی به همراه وی ۳۰ اس تین‌کیو عرضه می‌شود؛ اما ال‌جی وعده می‌دهد که برخی از این ویژگی‌ها را از طریق به‌روزرسانی‌های OTA برای جی ۶ و وی ۳۰ عرضه کند. دیگر گوشی‌های ال‌جی نیز ممکن است برخی از به‌روزرسانی‌های آتی هوش مصنوعی را دریافت کنند؛ اما ال‌جی هنوز تعهدی به انجام این کار برای دیگر مدل‌ها نداده است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.